Wednesday, June 15, 2011

ခိုလံႈရာရင္ခြင္ ေပ်ာက္ဆံုးခ်ိန္

“မေမြးမီကပင္ ကေလးအခြင့္အေရး မရွိရွာၾကေသာ နယ္ေျမမ်ားတြင္ အနာဂတ္ ရွင္သန္မႈအတြက္ ပညာေရးမွာ အလြန္အမင္း အေရးၾကီးသည္။ တစ္ခုတည္းေသာ အားကိုးစရာပင္။ သုိ႔ေသာ္ ေက်ာင္းတက္ရန္ အခြင့္အလမ္းကို မဆိုထားပါဘိ။ ခိုလံႈရန္ ေႏြးေထြးေသာ ရင္ခြင္ကိုပါ ဖ်က္ဆီးပစ္ခံထားၾကရသည့္ ျမန္မာ ကေလးငယ္ မ်ား၏ ဘ၀ကို ကိုယ္ခ်င္း စာနာေစလိုပါသည္။ နယ္စပ္ေဒသမ်ားမွ ကေလးငယ္ထု၏ ရင္နာဖြယ္ အေျခအေနဆိုးတို႔ကို သိျမင္ခြင့္ရေလျပီ။ ဤသည္မွာ လူသား မ်ဳိးႏြယ္စု၏ ရွင္သန္မႈကို က်ဳးလြန္ရာေရာက္သည့္ ရက္စက္လွေသာ ရာဇ၀တ္မႈၾကီးပင္ မဟုတ္ပါေလာ။”

ေထာင္စုသစ္သို႔အ၀င္တြင္ ဤေျမကမၻာ၏ မ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္ လြန္စြာ အားတက္ဖြယ္ရာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အခ်ိဳ႕ကို ခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ၾကေလသည္။ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ဧျပီလတြင္ ဒါကာျမိဳ႔၌ က်င္းပသည့္ ႏိုင္ငံေပါင္းစံု ပါ၀င္ခဲ့ေသာ ကမၻာ့ပညာေရး ဖိုရမ္တြင္ ၁၁၀၀ ေသာ ကမၻာ့ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာေရးသမားမ်ား တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ ဤဖိုရမ္မွ ေန၍ သကၠရာဇ္ ၂၀၁၅ တြင္ ကေလးငယ္တိုင္း စာသင္ခန္းအတြင္း ေရာက္ရွိႏိုင္ေစရန္ အားလံုးအတြက္ ပညာေရး ေၾကြးေၾကာ္သံ ကို တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။
ပညာေရး ရည္မွန္းခ်က္ ၆ ရပ္တြင္ မူၾကိဳပညာေရး၊ မူလတန္းပညာေရး၊ ဘ၀တြက္တာ ကၽြမ္းက်င္စရာ သင္ခန္းစာမ်ား၊ သက္ၾကီး စာတက္ေျမာက္ေရး၊ က်ား-မတန္းတူ ပညာေရး အခြင့္အေရးႏွင့္ ပညာေရး အရည္အေသြးတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္ခဲ့သည္။ ဖိုရမ္မတိုင္မီ ၁၀ ႏွစ္ခန္႔ကာလတြင္ ႏိုင္ငံ ၁၅၅ ႏိုင္ငံပါ၀င္ေသာ အစိုးရမ်ား၏ ကမၻာ့ပညာေရး ညီလာခံ၌ ေထာင္စုသစ္သို႔အ၀င္တြင္ ကေလးအားလံုး အရည္အေသြးျပည့္မီသည့္ ပညာႏို႔ရည္ ေသာက္စို႔ခြင့္အတြက္လည္း ကတိက၀တ္ ျပဳခဲ့ၾကေသးသည္။

၂၀၁၀ သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ျပီျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံအခ်ဳိ႕တြင္ ပိုမို၍ အားထုတ္ခဲ့ၾကသည့္အတြက္ အသီးအပြင့္အခ်ဳိ႕ကို ျမင္ေတြ႔ရသည္မွာ မုဒိတာပြားစရာပင္။ ဖြံ႕ျဖိဳးျပီး ႏိုင္ငံမ်ားသာမဟုတ္ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားလည္း အပါအ၀င္။ မူ၀ါဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ လက္ေတြ႔တြင္လည္း အေျမာ္အျမင္ၾကီးစြာ လံု႔လစိုက္ထုတ္ၾကသည္။ မတ္လကုန္ပိုင္းက အိႏၵိယ ပါလီမန္မွေန၍ ပညာေရးသည္ ကေလးအားလံုးအတြက္ အေျခခံရပိုင္ခြင့္ (a fundamental right) အျဖစ္ သမိုင္း၀င္ ဥပေဒတခုကို ျပဌာန္းႏိုင္ခဲ႔သည္။ အသက္ ၆ ႏွစ္ႏွစ္ႏွင္႔ ၁၄ ႏွစ္ၾကားရွိ ကေလးတိုင္း လြတ္လပ္စြာ အေျခခံပညာ အခမဲ႔ သင္ၾကားႏိုင္ခြင္႔အတြက္ တရား၀င္ဥပေဒကို ျပဌာန္းလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ မန္မိုဟန္ဆင္းက အိႏၵိယရွိ ကေလးမ်ားအားလံုး မူလတန္းပညာေရး တတ္ေျမာက္ဖို႔အတြက္ ေငြေၾကးအလံုအေလာက္ ခ်ထားေပးလိုက္ျပီ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ေျပာဆိုခဲ႔သည္။


သုိ႔ေသာ္ ကေလးအားလံုး ေက်ာင္းေနႏိုင္ေရးအတြက္ လႈပ္ရွားမႈကို လံုး၀ဂရုမစိုက္ခဲ့ေသာ အစိုးရမ်ားရွိေနခဲ့သည္ကို ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာ ျမင္ေတြ႔ၾကရပါျပီ။ ပ်က္ခဲ့ေသာ ကတိက၀တ္မ်ားႏွင့္ အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္မ်ားရွင္သန္မႈကို ထိခိုက္ေစျခင္းမ်ားအတြက္ မည္သို႔အေရးယူၾကမည္နည္း။


Free Burma Rangers (FBR) ႏွင့္ Partners Relief & Development တို႔ ပူးတြဲျပဳစု ထုတ္ေဝလိုက္သည့္ “ကစဥ့္ကလ်ားေျပးလႊားေနရေသာ ကေလး သူငယ္ဘ၀မ်ား” (Displaced Childhoods) တြင္ ျမန္မာျပည္တြင္း စစ္မက္ ျဖစ္ပြားရာ ေဒသမ်ားရွိ ထြက္ေျပး ပုန္းေရွာင္ေနရေသာ ကေလးငယ္မ်ား၏ လူ႔အခြင့္ အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ ခံရမႈမ်ား၊ မလံုၿခံဳေသာ ဘဝမ်ားကို မီးေမာင္းထိုး ေဖာ္ျပ ထားသည္။ အစီရင္ခံစာ ထုတ္ေဝသည့္ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲကို ဧၿပီ ၇ ရက္ေန႔တြင္ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ႏိုင္ငံျခား သတင္းေထာက္မ်ား ကလပ္ (FCCT) တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ဓာတ္ပံုႏွင့္ ဗီဒီယို မွတ္တမ္းမ်ားလည္း ျပသခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။


ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းတြင္ ထိုးစစ္မ်ားေၾကာင့္ ၂၀၀၂ မွ ၂၀၀၉ အတြင္း ရပ္ရြာ၊ ေနအိမ္ စြန္႔ခြာ ထြက္ေျပးေနရ သည့္ ေဒသခံ အရပ္သား ၅၈၀၀၀၀ ေက်ာ္ အနက္ ကေလးငယ္ ၁၉၀၀၀၀ (တသိန္းကိုးေသာင္း) ေက်ာ္ ပါေၾကာင္း၊ ၂၀၀၉ တႏွစ္ တည္းတြင္ပင္ စစ္အစိုးရေၾကာင့္ တနည္းမဟုတ္တနည္းျဖင့္ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားရသည့္ ေက်းရြာ ၁၁၀၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိသည္ ဟု အစီရင္ခံစာက ေဖာ္ျပသည္။ ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္တေလွ်ာက္တြင္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း ရခိုင္၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကရင္နီ၊ မြန္ ႏွင့္ ရွမ္း ျပည္နယ္မွ မိဘမ်ား၊ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းခ်က္မ်ား အေပၚ အေျခခံ၍ ယင္း အစီအရင္ခံစာကို ျပဳစုခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။


၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ကုလသမဂၢရံုး၏ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ဗ်ဴဟာေျမာက္လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အညႊန္းေဘာင္တြင္လည္း ျပည္တြင္း ကေလးငယ္ မ်ား၏ နားခိုရာကင္းမဲ့သည့္ ဘ၀အေျခအေနတို႔ကို တစိတ္တပိုင္း ရွင္းလင္း ထည့္သြင္းထားခဲ့သည္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ စစ္တမ္းမ်ား အေသအခ်ာ ေကာက္ယူ ရပါအံုးမည္။


မေမြးမီကပင္ ကေလးအခြင့္အေရးမရွိရွာၾကေသာ နယ္ေျမမ်ားတြင္ အနာဂတ္ရွင္သန္မႈအတြက္ ပညာေရးမွာ အလြန္အမင္းအေရးၾကီးသည္။ တစ္ခုတည္းေသာ အားကိုးစရာပင္။ သုိ႔ေသာ္ ေက်ာင္းတက္ရန္အခြင့္အလမ္းကို မဆိုထားပါဘိ။ ခိုလံႈရန္ ေႏြးေထြးေသာရင္ခြင္ကိုပါ ဖ်က္စီးပစ္ခံထားၾကရသည့္ ျမန္မာ ကေလးငယ္ မ်ား၏ ဘ၀ကို ကိုယ္ခ်င္း စာနာေစလိုပါသည္။ နယ္စပ္ေဒသမ်ားမွ ကေလးငယ္ထု၏ ရင္နာဖြယ္ အေျခအေနဆိုးတို႔ကို သိျမင္ခြင့္ရေလျပီ။ ဤသည္မွာ လူသား မ်ဳိးႏြယ္စု၏ ရွင္သန္မႈကို က်ဳးလြန္ရာေရာက္သည့္ ရက္စက္လွေသာ ရာဇ၀တ္မႈၾကီးပင္ မဟုတ္ပါေလာ။


ကေလးမ်ားအတြက္ ခိုလံႈရာရင္ခြင္မ်ားကို မဖ်က္ဆီးႏုိင္ေစေရးႏွင့္ ကေလးအားလံုး ေက်ာင္းစာသင္ခန္းအတြင္းသို႔ အျမန္ဆံုး ေရာက္ရွိေရးတို႔ အတြက္ ၀ိုင္း၀န္း ၾကိဳးပမ္းရန္၊ ဆက္စပ္ေနေသာ ျပႆနာရင္းျမစ္မ်ားကိုလည္း ေဖၚထုတ္ရန္ႏွင့္ လူသားမ်ဳိးႏြယ္စုအတြက္ အႏၱရာယ္ရွိေသာရာဇ၀တ္မႈတို႔ကို က်ဴးလြန္သူတို႔ကိုလည္း အျပစ္ေပးအေရးယူရန္ အခ်ိန္တန္ပါျပီ။

အယ္ဒီတာအဖြဲ႔
ေမာကၡပညာေရးမဂၢဇင္း
၉ ဧျပီလ ၂၀၁၀

No comments: