Tuesday, June 28, 2011

အာရွ၏ ေနာက္ဆုံးေပၚ ျပည္သူ႔က်န္းမာေရး ကပ္ဆုိး

တစ္ခ်ိန္က လူမ်ဳိးျဖဳတ္သတ္ျဖတ္ျခင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာႏုိင္ငံ၏ တုိက္ပြဲ၀င္ပုလိပ္မ်ားပင္ လြန္ခဲ့ေသာလ၌ျဖစ္ခဲ့သည့္ လူအစုအျပံဳလုိက္ ေသေက်ပ်က္စီးမႈကို ထိတ္လန္႔အံ့ဩၾကရသည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၄ ရက္ေန႔တြင္ 'သီဟႏု'ကမ္းေျခ ၿမိဳ႕ေလး၏ ၿမိဳ႕ျပင္ဘက္၌ အရွိန္ျပင္းစြာ ေမာင္းလာသည့္ ကုန္တင္ကားသည္ ခံုးေက်ာ္တံတားမွေခ်ာ္က်ၿပီး ေအာက္ တြင္ မဂၤလာေဆာင္သို႔ ေပ်ာ္ရႊင္ျမဴးထူးစြာသြားေနသည့္ လူ ၂၅ ေယာက္မွ်အျပည့္အက်ပ္တင္ ထားသည့္ မီနီဘတ္စ္ ကားေပၚသုိ႔ ထိပ္တုိက္ထုိးက်သြားခဲ့ သည္။ အက်ဳိးရလဒ္မွာ ကေမၻာဒီးယား ႏုိင္ငံ၏ ယာဥ္တုိက္မႈသမုိင္း၌ အဆုိးရြား ဆုံးျဖစ္ရပ္ဟု အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ဆုိသည္။

ကုန္တင္ကားေမာင္းသူအပါအ၀င္ လူ ၁၉ ေယာက္ခန္႔ေသဆုံးၿပီး အမ်ားစုမွာ တိမ္းေမွာက္သြားသည့္ အျဖဴေရာင္ဘတ္စ္ကားေအာက္ တြင္ ပိျပား၊ ျပတ္ေတာက္ ေသဆုံးေနၾက၏။ ဤအပ်က္အစီးသည္ ျပည္သူ႔အျမန္ လမ္းမ(၄)ေပၚတြင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ေၾကကြဲ ဖြယ္အျဖစ္ ဆုိးမ်ားထဲမွလတ္တေလာ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။မုိင္ ၁၄၀ ရွည္ေသာဤလမ္းမႀကီးသည္ တုိင္းျပည္၏ တစ္ခုတည္းေသာ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း မွ ဖႏြမ္းပင္ၿမိဳ႕ဘက္သို႔ ဆက္သြယ္ေပး ထားေသာ အဓိကေသြးေၾကာ လမ္းမ ႀကီးတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ မ်ား ၏အဆုိအရ ႏုိင္ငံျခားအကူအညီ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းျဖင့္ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ လမ္းမႀကီးသည္ အလြန္အႏၲရာယ္မ်ားေသာ လမ္းမႀကီး မ်ားျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎တို႔သည္ က်ယ္ျပန္႔၍ညီညာစြာ ခင္းထားေသာေၾကာင့္ ေဘးကင္းစြာ ေမာင္းႏွင္ေသာ အေလ့ အက်င့္ အလြန္နည္းပါးသည့္ ဤႏုိင္ငံတြင္ အဆင္အျခင္မရွိေသာ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားသည္ အရွိန္ျပင္းစြာ ေမာင္းၾကေသာေၾကာင့္ျဖစ္ သည္။

ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံႏွင့္ အျခား ဆင္းရဲ ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ၎တုိ႔၏စီးပြားေရး တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနခ်ိန္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္တည္း တြင္ ဤကဲ့သို႔ အႏၲရာယ္ႀကီးမားေသာ လမ္းမႀကီးမ်ားကို မၾကာခဏဆုိသလုိပင္ ရွိသင့္ေသာ လမ္းအႏၲရာယ္ကင္း ပညာေပးစနစ္မရွိ၊ စည္းကမ္းထိန္း ရဲမ်ားမရွိဘဲ ေဖာက္လုပ္ေနၾက၏။ ကေမၻာဒီးယားတြင္ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ား အရွိန္ျပင္းစြာေမာင္း သည့္ၿမိဳ႕ျပင္မ်ား၌ ယာဥ္တုိက္မႈမ်ားကို ပိုမုိ ေတြ႕ေနရသည္ ဟု လမ္းအႏၲရာယ္ကင္းေရး ကြ်မ္းက်င္သူ ဆုိခ်ီတာစန္းက ေျပာသည္။

တစ္ခ်ိန္ တည္း၌ ၿမိဳ႕ျပလမ္းမမ်ားေပၚတြင္ ဥပေဒမဲ့စည္းကမ္းမရွိ ေမာင္းႏွင္ေသာ ဆုိင္ကယ္မ်ား၊ ကားမ်ား၊ ဆုိး၀ါးေသာ တကၠစီ ေမာင္းသူမ်ား ျပည့္ႏွက္လာၿပီး ၿမိဳ႕ျပ၏ တုိးပြားလာေသာ ယာဥ္မေတာ္ တဆျဖစ္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစသည္ဟု ၎ကဆုိသည္။

ဤအက်ပ္အတည္းမွာ ငွက္ဖ်ား၊ HIV စေသာ လူသိမ်ားသည့္ကိစၥမ်ားတြင္ အာ႐ုံထားသည့္ လူမႈကူညီေရးအဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၏ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ား ထဲသို႔ လတ္တေလာတြင္ ပါ၀င္လာ၏။ သို႔ေသာ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ၿမိဳ႕ျပ လူဦးေရထူထပ္မႈ၊ ႀကီးၾကပ္မႈ ေလ်ာ့ရဲ ေသာ လမ္းဥပေဒ၊ ေၾကမြပ်က္စီးေန ေသာ အေျခခံအေဆာက္အအုံႏွင့္ ပိတ္ ဆို႔ေနသည့္ ယာဥ္ေၾကာမ်ားသည္ ကမၻာ့ က်န္းမာေရးအဖြဲ႕ႀကီး၏ အဆုိအရ 'လမ္း အႏၲရာယ္ကပ္ေဘးဆုိး'သို႔ တြန္းပို႔ေနသည္။

ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ကမၻာအႏွံ႔အျပားတြင္ လူ ၁ ဒသမ ၃ သန္းခန္႔ယာဥ္မေတာ္တဆျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ အသက္ဆုံးေန၏။ ၎တုိ႔၏ ၉၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ ၀င္ေငြနည္းပါးေသာ၊ ၀င္ေငြအလယ္အလတ္ရွိေသာ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္ ျဖစ္ပြား၏။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားသည္ ျဖစ္ပြားမႈအမ်ားဆုံး ေဒသမ်ားထဲတြင္ ပါ၀င္ၿပီး ယာဥ္တုိက္ မႈမ်ားသည္ လူရြယ္ပုိင္း ဆင္းရဲေသာသူ မ်ားကို အလုပ္မလုပ္ႏုိင္ေစေတာ့ ေသာ ေၾကာင့္ ၎တုိ႔ႏွင့္ ၎တို႔၏မိသားစု မ်ားကို ႀကီးမားစြာ ထိခုိက္ေစသည္။

ထုိသို႔ လူမ်ားဒုကၡေရာက္ေနသျဖင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ေမလတြင္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢသည္ ယာဥ္လုံျခံဳေရး ၁၀ စုႏွစ္ၾကာ လႈပ္ရွားမႈ ၂၀၁၁-၂၀၂၀ ကို စတင္မည္ ျဖစ္ၿပီး ထုိလႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ရန္ပုံေငြ ပုိမုိ ေကာက္ခံရရွိႏုိင္ၿပီး ယာဥ္အႏၲရာယ္ လုံျခံဳေရးလႈပ္ရွားသည့္ အုပ္စု မ်ားကို ပိုမို အာ႐ံုစိုက္လာေစမည္ျဖစ္သည္။

အခ်ဳိ႕ေသာ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူမ်ားက ေျပာသည္မွာ "၎တို႔သည္ ယခုကဲ့သို႔ လူအမ်ား အာ႐ံုစိုက္လာမႈေၾကာင့္ ေပ်ာ္ရႊင္မိပါသည္။ ယခင္က လူမႈကူညီ ေရးအသင္းမ်ားသည္ သူ၏ ျပႆနာကို မကူညီခဲ့ၾကပါ။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ထိုအဖြဲ႕တို႔သည္ ျပႆနာကိုပို၍ အေလး ထားလာပါသည္"ဟု အသက္ ၃၂ ႏွစ္အရြယ္ အထည္ခ်ဳပ္စက္႐ံု အလုပ္ သမား ခ်န္းခ်န္းကေျပာ၏။

၎သည္လြန္ခဲ့ေသာ ႏို၀င္ဘာလ၌ ဖႏြမ္းပင္အျမန္လမ္းမ အမွတ္(၄)တြင္ ယာဥ္တိုက္မႈျဖစ္ၿပီး ညႇပ္႐ိုးက်ဳိးခဲ့သူျဖစ္သည္။ "ကြ်န္ေတာ့ မွာ မိသားစု ၁၀ ေယာက္ရွိ ၿပီး တစ္လ ေဒၚလာ ၃၀၀ ေလာက္ ၀င္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ့အေႂကြး ေဒၚလာ ၂၅၀ ကို သံုးလမွ်ၾကာေအာင္ ျပန္ဆပ္ ခဲ့ရပါတယ္။ ကေလးေတြလည္း ထမင္း နပ္မမွန္၊ ေက်ာင္းလည္းမတက္ႏိုင္ခဲ့ပါ"ဟု ၎ကေျပာသည္။

ဤယာဥ္တိုက္မႈမ်ား၏ ေဘးဆိုးသည္ မိသားစုမ်ားကိုသာမက တိုင္းျပည္စီးပြား ေရးကိုလည္း က်ဆံုးေစသည့္ ဆိုးက်ဳိး မ်ားျဖစ္ေပၚ လာေစ၏။ အာဆီယံႏိုင္ငံ မ်ားတြင္ ယာဥ္တိုက္မႈမ်ားေၾကာင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဒၚလာ ၁၅ ဘီလ်ံခန္႔ ဆံုး႐ံႈးေနသည္ဟု အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဘဏ္ ကဆိုသည္။ ျမန္မာ၊ လာအိုႏွင့္ ကေမၻာ ဒီးယားႏိုင္ငံတို႔တြင္ ယာဥ္တိုက္မႈေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ထုတ္ကုန္၏ ႏွစ္-သံုးရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔ ကုန္က်ေန၏။ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံ သည္ အဆိုးဆံုးျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၌ ေဒၚလာ ၂၄၈ သန္း၊ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚလာ ၁၁၆ သန္းခန္႔ ဆံုး႐ံႈးခဲ့၏။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစ လိုအပ္ေသာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈတို႔ကို မည္သို႔အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရမည္မွာ မေရမရာျဖစ္ေန သည္။ ဆိုင္ကယ္ေခါင္းေဆာင္းဥပေဒ ကို ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ ဗီယက္နမ္တို႔ တြင္ လြန္ခဲ့ေသာငါးႏွစ္ကစ၍ ထုတ္ျပန္ခဲ့ ေသာ္လည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေသာ ရလဒ္မ်ားကို ရေနသည္။
ကေမၻာဒီး ယားတြင္ လမ္းျပရဲမ်ားသည္ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းမႈ တစ္သမတ္တည္းမရွိျခင္း၊ ဆိုင္ကယ္ေမာင္းသူသာ ေခါင္းေဆာင္း ေဆာင္းရျခင္းတို႔ျဖစ္ေနသည္။ ဗီယက္နမ္ တြင္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းမႈ တင္းက်ပ္ေသာ္လည္း ဆိုင္ကယ္ဦးထုပ္မ်ားသည္ အႏၲရာယ္ မကာကြယ္ႏိုင္ေသာ ေဈးေပါ သည့္ ပစၥည္းျဖစ္ေနသည္။ ေသဆံုးမႈ ႏႈန္း ေလ်ာ့က်ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္မွာ မလြယ္ကူလွေပ။ ဥပေဒ ထုတ္ျပန္ျခင္း ႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာလမ္းမ်ား ေဆာက္ လုပ္ျခင္းထက္ ပိုမိုေသာ လိုအပ္မႈမ်ားရွိ ေန၏။ လမ္းအႏၲရာယ္ ကင္းရွင္းေရး အစိုးရအၾကံေပးတစ္ဦးက ေျပာသည္မွာ "လူထု၏ေတြးေခၚထင္ျမင္ခ်က္ အယူ အဆကို ေျပာင္းလဲဖို႔ မ်ဳိးဆက္တစ္ ဆက္မွ် ၾကာျမင့္ မည္"ဟုျဖစ္သည္။

No comments: