Tuesday, June 21, 2011

အမ်ဳိးသမီးႏွင့္ ပညာေရး

အမ်ဳိးသမီးဆိုတာ အနာဂတ္လူသားမ်ဳိးဆက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေျပာဆိုေနၾကတဲ့ အမ်ဳိးသမီးပညာေရးဆိုတာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား အားလံုးအတြက္ ဘဝတသက္တာ အသံုးခ်ႏိုင္တဲ့၊ အသံုးဝင္တဲ့ ပညာေရးမ်ဳိးျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ပညာေရးနယ္ပယ္ထဲကေန ဖယ္က်ဥ္ျခင္းခံထားရတဲ့ အမ်ဳိးသမီးမ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္ အင္မတန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ရဲ့ ဘဝမွာ ပညာေရးကသာ အက်ဳိးအျမတ္ ျဖစ္ထြန္းေစရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို အက်ဳိးအျမတ္ ျဖစ္ထြန္းဖို႔အတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကေတာ့-

- မိန္းကေလး (အမ်ဳိးသမီး)တိုင္း ေက်ာင္းေနခြင့္ရရွိေရး၊

- ပညာေရးတြင္ ေယာက်္ားေလးမ်ားႏွင့္ စစ္မွန္သည့္ တန္းတူမႈရရွိေရး၊

- ပညာေရးတြင္ က်ား၊ မ တန္းတူညီမွ်ေရး ဦးတည္ခ်က္ ခ်ထားသတ္မွတ္ေရး၊

- ခက္ခဲလွပါတယ္လို႔ ေျပာေနတဲ့ သိပၸံနယ္ပယ္တြင္ ကိုယ္စားျပဳမႈနည္းပါးေနသည့္ အေျခအေနကို ျပဳျပင္ေရး၊

- သိပၸံဆိုတာ အမ်ဳိးသားေတြအတြက္သာ သင့္ေလ်ာ္ကိုက္ညီပါတယ္ဆိုတဲ့ ေရွးေဟာင္းအရိုးစြဲ အယူအဆကို ေျပာင္းလဲေရး၊

- မိန္းကေလးငယ္မ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအား သိပၸံႏွင့္နည္းပညာမ်ား ေလ့လာခြင့္ ရရွိေရးကို အားေပးေထာက္ခံသြားေရး၊

သို႔မွသာ လက္ရွိ ေခတ္ႏွင့္ အညီေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနေသာ နည္းပညာအတတ္မ်ား၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား ေျပာဆို ေဆြးေႏြးရာတြင္ ပါဝင္ႏုိင္သည့္ အေျခအေနျဖစ္ေပၚလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယေန႔ေခတ္ ပညာေရးနယ္ပယ္ထဲက သက္ႀကီးပညာေရးဆိုတဲ့ အခန္းက႑ထဲမွာကို အမ်ဳိးသမီးပညာေရးဆိုတာ  ထိပ္တန္း ဦးစားေပးရမယ့္ အရာတခုအျဖစ္ လက္ခံ က်င့္သံုးေနၾကပါတယ္။ ဒါကို ယူနက္စ္ကိုက လြန္ခဲ့တဲ့ (၇) ႏွစ္ကတည္းက ခ်မွတ္ခဲ့တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ေရရွည္လုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္တခုပါ။

၁၉၉ဝ ခုႏွစ္ လူတိုင္းအတြက္ ပညာေရး ႏိုင္ငံတကာ ညီလာခံ (၁၉၉ဝ International Conference on Education for All)

၁၉၉၃ ခုႏွစ္ နယူးေဒလီညီလာခံ၊  လူဦးေရ အမ်ားဆံုး ၉ နိုင္ငံ ပညာေရးညီလာခံ ( ၁၉၉၃ New Delhi Intitiative in Favour of the Nine High-population countries)

၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ဟမ္းဘုတ္ နိုင္ငံတကာ သက္ႀကီးပညာေရး ညီလာခံ (၁၉၉၇ International Conference on Adult Education, Humburg) စတဲ့ ႏိုင္ငံတကာ ပညာေရးညီလာခံေတြမွာ အဓိကထားေဆြးေႏြးခဲ့ၾကရတဲ့ အေၾကာင္းအရာတခုလို႔လည္း ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ အမ်ဳိးသမီးတိုင္း ပညာသင္ၾကားေရးဆိုတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈေတြဟာ ပညာေရးနယ္ပယ္ထဲက အဓိက အလွည့္အေျပာင္းႀကီး တရပ္ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ဒါဟာ စာမတတ္သူ ပေပ်ာက္ေရးလို ကႀကီး၊ ခေခြး၊ ေအဘီစီ၊ ဖတ္တတ္ေလာက္ရင္ ေတာ္ၿပီဆိုတဲ့ အဆင့္ထက္ အမ်ားႀကီး အဆင့္ျမင့္ပါတယ္။

ပထမဆံုးနဲ႔ ပင္မ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ အရြယ္ေရာက္သူ အမ်ဳိးသမီးတိုင္းရဲ့ ေနထိုင္မႈအေျခအေန၊ ဘဝအရည္အေသြးနဲ႔ အသက္ရွင္ရပ္တည္ပိုင္ခြင့္ကို သင့္တင္ေလွ်ာက္ပတ္တဲ့ နည္းလမ္းေတြကတဆင့္ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

အမ်ဳိးသမီးတဦးကို ပညာရပ္တခု (သို႔မဟုတ္) ပညာေပးေဝႏိုင္တယ္ဆိုတာဟာ အဲဒီ ကာယကံရွင္ အမ်ဳိးသမီးကိုယ္တိုင္ အက်ဳိးေက်းဇူးခံစားရတာ တခုတည္း မဟုတ္ပါဘူး။ သူရဲ့ မိသားစုတခုလံုးကိုပါ တိုက္ရိုက္ အက်ဳိးမ်ားေစတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခုလံုးကိုပါ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းလာမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန႔ ကမၻာႀကီးမွာ ၂၁ရာစုရဲ့ ပညာေရး ေၾကြးေၾကာ္သံျဖစ္တဲ့ လူတိုင္းအတြက္ ဘဝတသက္တာ ပညာေရး (Life-long Education for All) ဆိုတဲ့အေပၚမွာလည္း အမ်ဳိးသမီးမ်ားဟာ အမ်ဳိးသားမ်ားနဲ႔ ထပ္တူ အက်ဳိးညီမွ် အသံုးခ်ခြင့္ရဖို႔ အာမခံခ်က္ ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ၂၁ ရာစုရဲ့ အမ်ဳိးသမီး၊ အမ်ဳိးသားတိုင္းဟာ သူတို႔ဘဝတသက္တာကာလပတ္လံုး စဥ္ဆက္မျပတ္ ေလ့လာဆည္းပူးခြင့္ ရရွိေရးႏိုင္ေရးကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒီရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပဲ အိႏၵိယ၊ ဘရာဇီး၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ပညာေရးအတြက္ ဦးစားေပးတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ေပၚလစီေတြကို ခ်မွတ္ က်င့္သံုးေနၾကပါၿပီ။ ဒီလို ပညာေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ေတြကို တိုးျမွင့္လုပ္ေဆာင္တဲ့ေနရာမွာ အမ်ဳိးသမီးပညာေရးဆိုတဲ့ နယ္ပယ္ကိုလည္း ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးထုရဲ့ ပညာေရး ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ျခင္းရဲ့ အက်ဳိးဆက္တခုကေတာ့ အဆမတန္ႀကီးမားေနတဲ့ လူဦးေရတိုးျမင့္တာကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ဆက္စပ္မႈကို ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ လူဦးေရတိုးျမင့္မႈရဲ့ ဆက္စပ္မႈလို႔ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ အမ်ဳိးသမီးပညာေရးဆိုတာ လူသားအရင္းအျမစ္ေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ လုပ္မယ္လို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္း (သို႔မဟုတ္) လူမ်ဳိး (သို႔မဟုတ္) ႏိုင္ငံတခု အတြက္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ ေရရွည္လုပ္ငန္းတခုအျဖစ္ လက္ခံက်င့္သံုးဖို႔လိုပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ လက္ရွိပညာေရးနယ္ပယ္က က်င့္သံုးေနတဲ့ စနစ္ေတြကို ေခတ္နဲ႔ ေလ်ာ္ညီေအာင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္တဲ့ အဓိကလုပ္ငန္းစဥ္ေတြထဲမွာလည္း အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဟာ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ေမာင္းႏွင္အားတခု ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာေတာ့ အမ်ဳိးသမီးပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အသိနဲ႔ ဥပေဒရပ္ဆိုင္ရာ ျပဌန္းခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ အေျခအေနေတြက ေတာင္းဆိုေနပါတယ္။ ဒါကို ဥပေဒအက်ဳိးအေၾကာင္းျဖင့္ ပညာေပးျခင္း (Judicial Literacy) အစီအစဥ္မ်ား ထည့္သြင္းျခင္းလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

ေယဘူယ်အေနနဲ႔ သမိုင္းမွာ စစ္ေတြ၊ မ်ဳိးျဖဳတ္မႈေတြနဲ႔ လူသတ္ပြဲေတြ၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြကို အမ်ဳိးသမီးေတြက ဦးေဆာင္တိုက္တြန္း တပ္လွန္႔ခဲ့တာ မရွိခဲ့ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေတြရဲ့ ခက္ထန္တင္းမာတဲ့ မိုက္မဲမႈေတြကို ခဝါခ်သန္႔စင္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာ မိသားစုဘဝ လံုၿခံဳေရးကာကြယ္ေရးနဲ႔ လူမႈတန္ဖိုးထိမ္းသိမ္းေရး ေတြကို တဖက္က ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ေနၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ တန္ဖိုးေတြ ထြန္းကားဖို႔ဆိုရင္ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ့ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျဗမၼာစိုတရား လက္ကိုင္ထားေရးဆိုတဲ့ ေလာကပါလတရားကို ပြားမ်ားေအာင္ လုပ္ေဆာင္တာလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ကုလသမဂၢ ယူနက္စ္ကို အဖြဲ႔ႀကီးရဲ့ ပညာေရးပရိုဂမ္ထဲက ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုလုပ္ေဆာင္တာကို အၾကမ္းဖက္ယဥ္ေက်းမႈကို ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အစားထိုးေရးလို႔တင္စားၾကပါတယ္။ တဦးခ်င္းဆိုင္ရာ (သို႔မဟုတ္) ပုဂၢလိကပိုင္းဆိုင္ရာမွာသာမက အမ်ားျပည္သူနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘဝဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္မွာပါ က်င့္သံုးေနၾကပါၿပီ။ ႏိုင္ငံနဲ႔ အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ႏိုဘယ္ဆုရွင္မ်ားနဲ႔ ကုလသမဂၢ ေအဂ်င္စီ တာဝန္ခံမ်ား စတဲ့ ကမၻာ့ေခါင္းေဆာင္ (၁ဝဝဝ) ေက်ာ္က ဒီအေပၚမွာ လက္ခံသေဘာတူ လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ကမၻာ့အမ်ဳိးသမီးညီလာခံ ဘီဂ်င္းေၾကျငာခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

ယူနက္စ္ကိုရဲ့ ထိပ္ဆံုးက လုပ္ငန္းစဥ္ေတြထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား အဆင့္အတန္းျမင့္မားေရး ဆိုတာကို ခ်မွတ္ထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ (Feminine Approach) အမ်ဳိးသမီး ရႈေထာင့္မွ ခ်ည္းကပ္ျခင္းလို႔ သံုးပါတယ္။ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ မတူကြဲျပားမႈေနာက္မွာ အသြင္မတူတဲ့ ျခားနားခ်က္ေတြနဲ႔ အရည္အေသြး ႏွစ္ခုစလံုးကို အသိအမွတ္ျပဳထားပါတယ္။ Feminist Approach အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈကို ဆိုလိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ဳိးသားေတြလုပ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အရာတိုင္း အမ်ဳိးသမီးေတြက လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္း ရွိရမယ္ဆိုတဲ့  အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားကို ဥပမာေပးၿပီး အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ မတူေၾကာင္းကို ရွင္းလင္းထားပါတယ္။

အမ်ဳိးသမီးပညာေရးမွာ ေနာက္ထပ္ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္တခုကေတာ့ ကာယကံရွင္ အမ်ဳိးသမီးေတြကိုယ္တိုင္က သူတို႔ရဲ့ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈအေပၚမွာ ျပည့္ျပည့္ဝဝ နားလည္ယံုၾကည္ထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ သူတို႔ဘဝနဲ႔ တသက္တာ ရွင္သန္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္  ကိုယ္တိုင္ ေလွ်ာက္လွမ္း ရင္ဆိုင္ေက်ာ္ျဖတ္ရမယ့္ ခရီးတခုလို႔ ျမင္ထားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ ေအာက္က်ဳိ႕ခယေနရတဲ့ အဆင့္ကေန လြန္ေျမာက္ႏိုင္မွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့ အခန္းက႑ကို လံုေလာက္ေအာင္ ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာနဲ႔ ဖတ္စာ သင္ရိုးစာအုပ္ေတြကို ျပဌန္းေပးႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစား ေဆာင္ရြက္ေနၾကပါၿပီ။

၂ဝ ရာစုရဲ့ ပညာေရးေဆာင္ပုဒ္ကေတာ့ စာမတတ္သူ ပေပ်ာက္ေရး (Eradication for Illiteracy) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အတိုင္းအတာတခုထိေတာ့ ေအာင္ျမင္မႈေတြရွိခဲ့တယ္ဆိုေပမယ့္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္ စာရင္းမွာ အသက္ ၁၅ႏွစ္အထက္ ကမၻာ့လူဦးေရ (၈၈ဝ) ရွစ္ရာရွစ္ဆယ္ မီလီယံဟာ စာမတတ္သူမ်ား ျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ အဲဒီထဲက အမ်ားစုႀကီးျဖစ္တဲ့ သံုးပံုႏွစ္ပံုဟာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။ ကမၻာ့အမ်ဳိးသမီးဦးေရရဲ့ ၂၉ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ အေျခခံပညာ သင္ၾကားခြင့္ မရတာကို ျပေနတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

အဲဒီလို အေျခအေနေအာက္မွာ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ကတည္းက ယူနက္စ္ကိုက ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ ပညာေရးမဟာဗ်ဴဟာ တခုကေတာ့ လူတိုင္းအတြက္ ဘဝတသက္တာ ပညာေရး (Life-long Education for All) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီေန႔ေခတ္ ၂၁ ရာစုရဲ့ အဓိက ပညာေရးေၾကြးေၾကာ္သံျဖစ္သလို ႀကီးမားတဲ့ စိန္ေခၚမႈႀကီးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ ေရွးရိုးစြဲ (သို႔မဟုတ္) ပံုေသနည္းက် စာအုပ္ႀကီးအတိုင္း လုပ္ေဆာင္လို႔ေတာ့ မရႏိုင္ပါဘူး။ ေခတ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီတဲ့ နည္းလမ္းေတြ၊ ခ်ည္းကပ္မႈေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၾကဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

အမ်ဳိးသမီးပညာေရးဆိုတာ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာကိစၥ မဟုတ္ပါဘူး။ လူသားအားလံုး လိုက္ပါေဆာင္ရြက္ရမယ့္ တာဝန္တရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၁ရာစုဝင္ ျမန္မာ့အမ်ဳိးသမီးမ်ားအားလံုး ပညာရည္ ျမင့္မားမွ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားပါလိမ့္မယ္။

No comments: